Rejestracja
samochodu zastava 1100/750 jako zabytek
Każdy
posiadacz starego auta prędzej czy później zapragnie mieć własne auto
zabytkowe, którym będzie można się pochwalić przy okazji różnych zlotów, rajdów itp. Jak
uzyskać tytuł pojazdu
zabytkowego dla naszego wybranego auta ? Jakie są przywileje a jakie
obowiązki wynikające z rejestracji zabytkowej ?
Zacznijmy
od początku czyli wady i zalety rejestracji zabytkowej
Pojazd
zabytkowy jest pojazdem wyjątkowym i jego znaczenie dla historii
motoryzacji jest niewątpliwie wielkie. Ten fakt niesie za sobą pewne
przywileje oraz ograniczenia.
Do
niewątpliwych zalet posiadania pojazdu jako zabytek należy zaliczyć:
brak
konieczności posiadania i przedłużania ubezpieczenia
komunikacyjnego OC, polisa może być wykupiona w chwili gdy pojazd ma
wyruszyć na drogę. Okres minimalny zależny jest od ubezpieczyciela
jednak standardowo wynosi miesiąc
zniżka
50% podstawy ubezpieczeniowej z tytułu "weterana szos"
czyli pojazdu zabytkowego
wyróżniające
się tablice rejestracyjne koloru żółtego charakteryzujące pojazd
jako zabytkowy
ochrona
pojazdu przez organy państwowe (tu można liczyć na ewentualne pieniążki
na konserwację zabytku)
przegląd
wieczysty (jeden przegląd techniczny na całe życie auta)
radość
z użytkowania pojazdu zabytkowego
Wad
nie stwierdzono, jednak są pewne ograniczenia:
osoba
posiadająca pojazd zabytkowy jest zobowiązana ustawowo do opieki nad
tym zabytkiem dokładając wszelkich możliwych starań aby utrzyma
obiekt w jak najlepszym stanie. Należy tu nadmienić ze właściciel
jest zobowiązany pod rygorem kary grzywny lub nawet pozbawienia wolności.
auto
zabytkowe nie może wyjechać za granicę kraju bez zgody wojewódzkiego
konserwatora zabytków.
auta
zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób (dotyczy to
modyfikacji wpływającej na stan obiektu np.: tuning lub zmiana
silnika itp.) bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
pojazd
musi mieć ukończone 25 lat i 15 lat nieprodukowany. Są wyjątki od
tej reguły, które mówią, że pojazdem zabytkowym może być też
pojazd młodszy pod warunkiem zaistnienia pewnych ważnych dla tego
pojazdu okoliczności np.: rozpoczęcie lub zakończenie produkcji,
udział w historycznej uroczystości, rajdzie, zdobycie nagrody itp.
Komplet
dokumentów w celu uzyskania rejestracji zabytkowej
Jeśli
juz wiemy co nam daje użytkowanie i posiadanie pojazdu zabytkowego
powinniśmy się zaopatrzyć w stosowny komplet dokumentów
wymaganych do rejestracji. W skład tych dokumentów wchodzą następujące
druki, które ułożyłem według kolejności ich wypełniania i
stemplowania pieczęciami urzędowymi (czytaj legalizacji):
Opinia
rzeczoznawcy zawierająca dane właściciela i pojazdu, stwierdzająca,
że pojazd jest wyjątkowy o właściwościach kolekcjonerskich i
historycznych. Jest ona potrzebna w przypadku pojazdów młodszych niż 25 lat.
Mogą być wymagane dwie lub trzy niezależne opinie.
Biała
karta zawierająca dane techniczne i historyczne pojazdu wraz ze zdjęciami
(zdjęcia muszą być wykonane w rozmiarze 9x13 z widokami: przód-prawy
bok, przód, tył, lewy bok, prawy bok, deska rozdzielcza, silnik)
oraz informacje o oryginalności, modyfikacjach, itp.
Wniosek
do wojewódzkiego konserwatora zabytków o zamieszczenie w wojewódzkim
rejestrze zabytków pojazdu zabytkowego
Wniosek
o przeprowadzenie badania technicznego zgodności pojazdu z wymogami
technicznymi (zdjęcia powinny być formatu 10x15 i przedstawiać przód,
tył lewy bok, prawy bok, silnik, deska rozdzielcza).
Wniosek
o rejestracje pojazdu zabytkowego we właściwym Wydziale Komunikacji.
Koszty
związane z rejestracją zabytkową
Niestety
cały proces rejestracji pojazdu na zabytek jest dość kosztowny. O ile
nie przytrafią się po drodze nieplanowane wydatki dodatkowe jak np.:
kilkakrotne podchodzenie do przeglądu technicznego, o tyle całkowity
koszt mieści się w granicach około 1000zl, a na jego wielkość składają
się następujące opłaty:
- opłata za każde wydanie opinii rzeczoznawcy
100 zł
- opłata za wydanie białej karty
250-450 zł
- opłata za przegląd wieczysty
260 zł
- opłata za tablice zabytkowe i znaczki skarbowe
142,50 zł
- koszty związane z przygotowaniem auta do przeglądu
indywidualne
UWAGA
! Warto jest przed przystąpieniem do przeglądu wieczystego porządnie
przygotować auto gdyż przegląd ten jest bardzo surowy. Sprawdzane są
wszystkie podstawowe punkty każdego przeglądu oraz dodatkowo stan
nadwozia/podwozia pod względem sztywności, oryginalności, bezpieczeństwa.
Sprawdzane są także wszelkie dane dotyczące samochodu czy zgodny jest z
warunkami technicznymi i historycznymi.
Czas
trwania procesu rejestracji na zabytek
Ze
względu na dużą ilość wymaganych dokumentów, który każdy z nich
jest osobno rozpatrywany z określonym czasem rozpatrzenia, oraz z uwzględnieniem
rygorów podczas badania technicznego należy przygotować się na długa przeprawę
rzędu od 2 miesięcy w górę. Nawet sam odbiór tablic rejestracyjnych
jest czasochłonny gdyż wydziały komunikacji nie posiadają tablic na
stanie i muszą je zamawiać u producenta, to samo dotyczy dowodów
rejestracyjnych.
Uwagi
na zakończenie
Przed
samym rozpoczęciem przygotowań do rejestracji warto zapoznać się z
aktualnymi przepisami dotyczącymi pojazdów zabytkowych i rejestracji
pojazdów zabytkowych. Udostępnione są na naszej stronie następujące
dokumenty:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r.
w sprawie badań pojazdów zabytkowych i pojazdów marki „SAM” z warunkami technicznymi
Zakładając
tablice zabytkowe należy pamiętać, że nasz pojazd staje się czymś
wyjątkowym. Fakt ten nakłada na właściciela pewne przywileje ale też
i obowiązki. Należy pamiętać, że proces rejestracji zabytkowej nie
jest po to by móc "taniej" użytkować auto. Jeśli posiadasz
stare auto lecz używasz je do codziennej jazdy np.: do pracy to
rejestracja zabytkowa nie wchodzi w grę. Należy pamiętać, że
konserwator zabytków nakłada na właściciela pojazdu nakaz utrzymywania
eksponatu w najlepszym możliwym stanie. Oznacza to, że auto powinno być
zawsze czyste, zawsze idealnie sprawne i zawsze bezpieczne. Nie można
zatem mówić o opłacalności rejestracji zabytkowej gdyż z jednej
strony mamy pewne realne oszczędności finansowe jednak z drugiej strony
pewne ograniczenia. Niewątpliwie fakt posiadania tablic zabytkowych jest
dla kolekcjonera niezwykle ważny i przynoszący wiele satysfakcji.
Opracowanie na podstawie własnych
doświadczeń: Jerzy Kurnik
Wszelkie
prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie
bez zgody autora jest zabronione.
Serwis
najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub
lepszej.