TUNING SAMOCHODU ZASTAVA

 

 

Zastavka jest w rodzinie od samego początku tj. od 1975 r., najpierw jeździł nią mój ojciec, później trochę brat a teraz ja. W trakcie eksploatacji sukcesywnie wprowadzałem zmiany w wyglądzie oraz ingerowałem w mechanizmy. W tym okresie auto moje przeszło dwa gruntowne remonty blach i jeden silnika. 

1. Nadwozie.

            To część, która przeszła najwięcej zabiegów. Podczas ostatniego remontu wzmocniłem trochę przód auta poprzez wmontowanie wsporników z Ritmo łączących przód podłogi z podłużnicą. Maska silnika została pozbawiona lewej kratki, z prawej strony zamontowałem wlot powietrza własnej konstrukcji. Klapa bagażnika otrzymała spojler pochodzący z Mercedesa. Zderzaki zaadaptowałem z Fiata 132, po kilku cięciach i spawaniu pasuja do Zastavy. Drzwi przednie otrzymały długą szybę co wymagało wstawienia trójkątów do mocowania lusterka (od Uno) i dodatkowych prowadnic.

2. Zawieszenie i hamulce.

            Przednie zawieszenie pozostało praktycznie bez zmian. Zastosowałem jedynie w kolumnach łożyska z Fiesty ale można również wykorzystać rozwiązanie Fiata. Teraz troche lżej kręcić kierownicą. W zawieszeniu tylnym wymieniłem resor na dwupiórowy z Ritmo. Hamulce bez zmian, zamontowałem jedynie serwo.

3. Wnętrze.

            Oryginalna deska rozdzielcza otrzymała obrotomierz, czerwone tarcze zegarów, nakładkę w miejscu radia z włącznikami i trzema dodatkowymi wskażnikami. Zamontowałem konsole środkową, w której znajduje się radio, korektor i zegarek. Przednie fotele pochodzą z Nissana a tylną kanapę przerobiłem sam, nadając jej kubełkowy kształt.

4. Wyposażenie dodatkowe.

            Elektryczne podnośniki szyb, elektryczny szyberdach, trzecie światło STOP, alarm i centralny zamek sterowane pilotem, felgi alu AEZ 6Jx14 z oponami 165/65 R14, halogeny, trąbki itp.

W planach mam wymianę silnika na 1500 ccm oraz zamontowanie mocniejszych hamulców z Fiata Tempry.

Łukasz Krzywda


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.