KLUB ZASTAVA

Cała prawda o wałku rozrządu w samochodzie Zastava 1100

 

Kilka słów o wałku rozrządu

Wałek rozrządu jest bardzo ważnym elementem składowym silnika. Znajduje się on w górnej części silnika pod pokrywą zaworów. Napędzany jest przez pasek rozrządu poprzez największe koło pasowe mocowane bezpośrednio do wałka do jego węższej części. Wałek rozrządu by był długowieczny musi stale pracować w oleju stąd ważne jest by olej zawsze był dobrej jakości i w odpowiedniej ilości. Sucha praca wałka powoduje jego natychmiastowe zużycie zarówno łożysk jak i krzywek.

 

Weryfikacja stanu wałka rozrządu

Wałek rozrządu można w szybki sposób zweryfikować pod względem jego zużycia. W tym celu należy zdemontować obudowę filtru

powietrza i odkręcić pokrywę z zamkiem wlewu oleju. Weryfikacji należy poddać cały wałek zarówno krzywki jak i płytki regulacyjne. Krzywki należy sprawdzać pokręcając wałkiem np.: za koło napędowe przy wyłączonym biegu. Elementy te nie powinny mieć śladu zużycia. Poznać to można po wyraźnie wytartej powierzchni krzywki. Przykładowe zdjęcie po lewej stronie pokazuje:

   a) krzywkę wałka rozrządu bez zużycia 

   b) krzywkę wałka rozrządu ze znacznym zużyciem.

 

Zużyty wałek kwalifikuje się do wymiany. Należy także pamiętać o skontrolowaniu stanu podkładek regulujących luz zaworów gdyż one także podlegają zużyciu w podobny sposób jak krzywki.

Łatwo jest je sprawdzić przy krzywce skierowanej czopem do góry tak by odsłaniała powierzchnię płytki. Dla precyzyjnej kontroli dobrze jest się posłużyć specjalnym kluczem do wyjmowania podkładek.

 

Regulowanie luzu zaworów

Aby wyregulować prawidłowo zawory pierwszą czynnością jaką trzeba dokonać jest ustalenie aktualnego luzu zaworów. W tym celu należy dokonać pomiarów odstępu między płaszczyzną płytki regulacyjnej a podstawą krzywki skierowanego czopem pionowo w górę. Zebrane pomiary posłużą do ustalenia różnic pomiędzy aktualnym luzem a wymaganym. Wymagany luz zaworów zimnego silnika powinien wynosić 0,40 mm dla zaworów ssących i 0,50 dla wydechów. Jeśli luz danego zaworu jest większy oznacza to, że nastąpiło zużycie i 

należy zastosować podkładkę regulacyjną o odpowiednio większym rozmiarze. Płytki regulacyjne dostępne są w wymiarach od 3,25 do 4,70 ze skokiem co 0,05 mm. Oznacza to, że do dyspozycji jest aż 29 wymiarów.

 

Informacje podsumowujące

Regulacji luzu zaworów należy dokonywać po około 40 000 km. Wałek, dla którego nie można już dobrać podkładki regulacyjnej kwalifikuje się do wymiany.

 

Opracowanie, tekst i zdjęcia: Jerzy Kurnik

 

Komentarze czytelników

 

Użytkownik: Road_W

Zbyt małe luzy zaworów są bardziej szkodliwe dla silnika niż za duże luzy oczywiście klepanie zaworów czyli bardziej udarowa praca powoduje przyspieszone zużycie wszystkich współpracujących części, jednak zbyt mały luz zaworów po rozgrzaniu silnika i związanym z tym rozszerzeniem się elementów może doprowadzić do braku luzu zaworu a nawet nie domykania go. I tu zaczynają się problemy.

Brak kompresji spowodowany niedomkniętym zaworem a więc strata mocy Przegrzewanie a w efekcie wypalanie grzybka zaworu który jest chłodzony poprzez styk z głowicą chłodzoną cieczą. Efektem jest do roboty głowica więc jeśli mamy kłopot z odpowiednią płytką załóżmy tą cieńszą.

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.