ZESTAW OPRACOWAŃ |
Fragment z książki „Poznajemy samochody włoskie” - Fiat 127 Konstrukcja tego
silnika (903 cm3) wywodzi się w prostej linii od silnika starego, bo
wytwarzanego w latach 1964-1971, mającego tylny napęd modelu samochodu
Fiat 850. Dla zastosowania tego silnika w Fiacie 127 dokonano w nim przeróbek
konstrukcyjnych , m.in. zmieniono wał korbowy i kierunek
jego obrotów (wał korbowy silnika Fiat 850 kręcił się w lewo
[jedyny taki silnik na świecie!!!!]), zwiększono średnicę tłoków,
zmieniono wałek rozrządu, uzyskując inne czasy otwarcia zaworów, a także
wprowadzono inny gaźnik. Wał korbowy silnika „900”(poj.903
cm3) osadzony jest w kadłubie, w 3 łożyskach, a wałek rozrządu
umieszczony jest obok wału korbowego, także w kadłubie. Silnik
1050 (poj. 1049 cm3) jest nowocześniejszy konstrukcyjnie
różni się od silnika 900 przede wszystkim liczbą podpór wału
korbowego (zwiększono o dwie) oraz umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu,
napędzanym za pośrednictwem długiego paska zębatego. Wykazuje spore
podobieństwo konstrukcyjne do silnika stosowanego w Fiacie 128. (Silnik
fiata 127 –1050 nie jest „zmniejszoną pojemnością”
silnika Zastavy 1100/Fiat 128, jak to niektórzy błędnie twierdzą). |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |