ZESTAW OPRACOWAŃ |
Nieznane fakty z powstania Fiata 128
Nadwozie
Fiata 128 (wg. Strony www.carsfromitaly.com
dział Fiat 128) było opracowane przez zespół stylistyczny FIATA bez
udziału firm stylistycznych z zewnątrz. Patrząc na linie nadwozia Fiata
128, 127, Autobianchi (Lancia) A 112, oraz Zastavę1100 można zauważyć
wspólne rysy kreślone przez jednego stylistę (bądź zespół stylistów)
Fiata. Jednostka napędowa Fiata 128 była oryginalną konstrukcją Fiata,
która została skonstruowana na potrzeby pierwszego Fiata z przednim napędem.
Mimo swoich ponad 30 lat silnik ten nadal jest nowoczesny: wał ułożyskowany
w 5 pkt. wałek rozrządu
osadzony w głowicy ze stopów lekkich, napędzany za pośrednictwem paska
zębatego od wału korbowego. Kiedy po raz pierwszy silnik 128 ujrzał światło
dzienne była to wręcz rewelacja na tle ówcześnie produkowanych
jednostek napędowych konstrukcja. Wtrysk do tego typu silnika został
zastosowany w 1978 r w Fiacie X 1/9 Bertone. Zwykły 128 w wersji
Strada też był dostępny z elektronicznym wtryskiem zamiast gaźnika
- podobnie jak Bertone X 1/9. W
tamtych latach wiele wytwórni łącznie z Fiatem jeszcze długo stosowało
stare „archaiczne” rozwiązania w budowie silnika np: wałek
osadzony w kadłubie bloku silnika napędzany łańcuchem zębatym,
mechanizm popychaczy sterujący pracą rozrządu. Nie
wspominając o takim drobiazgu jak długość silnika uniemożliwiający
jego poprzeczne umocowanie do celów napędzania kół przednich. Wyjątek
stanowiła jednostka 903 cm3 Fiata 127 –mimo że posiadała w/w
archaiczne rozwiązania techniczne napędzała koła przednie. |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |