KLUB ZASTAVA

Kolekcja prospektów zastavy 1100 i fiata 128 - Dominik Pietrzykowski

Chciałbym podzielić się z klubowiczami kupionymi przeze mnie (głownie na allegro) oryginalnymi prospektami samochodów fiat 128 sedan/rally oraz Zastava 1100 (101). Prospekty pochodzą z różnych lat i różnych krajów ale dotyczą zawsze pierwszej serii tak fiata jak i Zastavy.

Na początek chyba najbardziej znany w naszym kraju prospekt Zastavy 1100p wydany przez Polską Agencję Reklamową w roku 1977. Ciekawostką jest to, ze twórca tego prospektu miał chyba nikłe pojęcie o tym co robi bo na jednym ze zdjęć niewątpliwie omyłkowo znalazł się fiat 125p kombi. Ciekawe jest ze takie prospekty wogóle powstawały w kraju gdzie ludzie kupowali każdy samochód i de facto nie było potrzeby ich reklamować na krajowym rynku. Ale za to Zastava przedstawiona na zdjęciach to sam smak i klasyka - kołpaki z "Z", lusterko boczne starego typu, grill "plaster miodu" z chromowanymi okularami reflektorów i ze znaczkiem starego typu, chromowany klin przedniej szyby....

 

 

Kolejny prospekt z mojej kolekcji - fiat 128 pierwszej serii. Prospekt pochodzi z 1969 roku (pierwszy rok produkcji fiata 128) w wydany został w języku holenderskim. Z ciekawostek które można zaobserwować to: seryjnie montowane białe kierunkowskazy boczne oraz brak pasów bezpieczeństwa oraz zewnętrznego lusterka wstecznego. Znajdziemy w treści prospektu też sztandarowe hasło reklamowe fiata 128 i Zastavy 1100 powtarzane przez niektórych do dzisiaj - "80% objętości auta przeznaczone jest dla pasażerów a tylko 20% na mechanizmy pojazdu."

img115/6480/img0115av8.jpg

img115/5260/img0116gg0.jpg 

img262/2793/img0117ox5.jpg

img262/9527/img0120ye4.jpg

 

img262/7899/img0121tb0.jpg 

img262/466/img0132ub0.jpg

img262/4891/img0123vn7.jpg

 

img294/8297/img0130je1.jpg

 

Ten prospekt przedstawia cała gamę fiata 128 z roku 1970. Ciekawym jest to ze wykorzystano w tym prospekcie cześć zdjęć z prospektu prezentowanego wcześniej ale z wyretuszowanymi na pomarańczowo kierunkowskazami (vide niebieski fiat na 2 str). Ciekawostką jest również to, że fiat kombi jest wyposażony seryjnie w boczne lusterko wsteczne a sedany nie. Interesujące jest również to ze kombi ma szersze przednie fotele ale za to węższą kanapę tylna od sedanów. Zwróćcie uwagę na to ze kombi ma dużo funkcjonalniejszą tylna klapę niż Zastava bo otwierającą się aż do samego zderzaka - niski próg załadunku. Jakoś w tym przypadku Włosi poradzili sobie z problemem sztywności nadwozi pomimo wycięcia większego otworu pod tylną klapę auta.

img104/881/str1qi1.jpg

img104/9836/str2fk0.jpg

img104/8669/str3mu9.jpg

img104/1537/str4pc2.jpg 

img104/4101/str5vr9.jpg

img104/9651/str6ew1.jpg

img104/6462/str7ag4.jpg

img104/3883/str8vo8.jpg

img104/4334/wymiaryia3.jpg

 

Kolejny prospekt pochodzi z Francji jakoś z początku lat 70'. Zwraca uwagę inna kierownica i ciekawa tapicerka, skajowo-materiałowa.

img216/7237/img0171dy9.jpg

img216/9863/img0173zk6.jpg

img216/5088/img0177iw5.jpg

img216/674/img0179qs8.jpg

 

img216/2176/img0182jr8.jpg

img216/165/img0184vc5.jpg

img216/3078/img0188bi3.jpg

img216/6004/img0189ax0.jpg

img216/6497/img0192cl4.jpg

img216/9414/img0193zr2.jpg

img458/676/img0197qm3.jpg

img216/7691/img0199ne4.jpg

img216/3307/img0202sg5.jpg

 

Ten prospekt pochodzi z Norwegii, niestety nie wiem z którego roku ale na pewno z początkowych lat produkcji Zastavy 101 czyli pewnie połowa lat 70'. Ciekawostki to - "drewniana" kierownica, czerwona wykładzina wnętrza, czerwone okrągłe znaczki "Z" na tylnych słupkach, białe klosze przednich kierunkowskazów (na zdjęciu na plaży) a także inna masa własna auta bo wynosząca 842 kg - czyżby to masa jakiegoś dodatkowego wyposażenia?.

img517/7126/img0302ve1.jpg

img517/8633/img0305su3.jpg

img517/276/img0308ir5.jpg

img517/8849/img0309yz1.jpg

 

img517/4210/img0312hk2.jpg

img517/9049/img0315hf4.jpg

img517/8384/img0317tc4.jpg

img517/5166/img0321tf6.jpg

 

Dwa angielskie prospekty z 1976 roku - fiat 128 special oraz 128 saloon. Pierwszy z prospektów przedstawia fiata 128 special 1300. Malowane na biało felgi, dodatkowe listewki wzdłuż nadwozia, inna deska rozdzielcza z inną kierownica, zapalniczka, wskaźnik temperatury silnika, elektryczny spryskiwacz szyb, materiałowa tapicerka na fotelach i kanapie, ogrzewana tylna szyba, kwadratowe przednie reflektory no i oczywiście silnik o pojemności 1290 cc i mocy 60 KM stanowią o "specjalności" tego modelu w stosunku do wersji saloon.

img444/4538/img0325cr7.jpg

img444/3698/img0328cz3.jpg

img444/5859/img0329ar5.jpg

 

img444/6126/img0332js3.jpg

img444/3706/img0333ex9.jpg

img444/5663/img0336oy4.jpg

 

A tutaj wersja z silnikiem saloon 2 i 4 drzwiowa z silnikiem 1116 cc czyli wersja podstawowa.

img444/2048/1nv8.jpg

img241/3430/2ub7.jpg

img241/9256/3bq1.jpg

 

img241/5223/4xy0.jpg

img241/982/5dc5.jpg

img241/8499/6tr6.jpg

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.