KLUB ZASTAVA |
Patrzcie - to jest pierwsze Jugo-Auto Samochód Jugo – Auto nie ma jeszcze nazwy. Jest to bardzo interesująca wersja nadwozia Fiata 128. Takim nadrukiem na okładce (Patrzcie - to jest pierwsze Jugo-Auto) zachęca swych czytelników jugosłowiańskie pismo fachowe AUTO do obejrzenia prototypu samochodu jaki podobno w najbliższym czasie ma wejść w Jugosławii do masowej produkcji. Nie trzeba być wcale ekspertem by od razu rozpoznać w wehikule cechy charakterystyczne samochodu Fiat 128. Mały zwis przedni i tylny, dość duży jak na wóz tej klasy rozstaw osi, charakterystyczny kształt przodu, drzwi, klamek. Jednakże takiego fiata jak oglądamy na zdjęciu nie ma jeszcze w produkcji we Włoszech. Jest to bowiem nowa wersja nadwoziowa, a najlepszą nazwą dla niej będzie słowo złożone kombi-limuzyna. Zdjęcia, jak przystało na zdjęcia prototypu, nie są zbyt wyraźne. Doskonale można zorientować się w układzie ogólnym elementów wozu. A więc – silnik z przodu, podobnie jak we Fiacie 128, umieszczony poprzecznie, napęd na przednie koła. Z tyłu, tak, z tyłu widać największą różnicę. Zamiast stopniowego kształtu nadwozia linia dachu przechodzi w pochyłe okno i jego przedłużenie – drzwi tylne. Drzwi i okno stanowią jedną całość, otwierają się ku górze i podtrzymywane są przez odpowiedni mechanizm w tym położeniu. Wprawdzie tylna ściana nadwozia sięga dość wysoko, co nie ułatwia wkładania cięższego bagażu, lecz i tak nadwozie typu kombi-limuzyna umożliwia przewożenie znacznie większych niepodzielnych ładunków niż samochód osobowy. Tylne siedzenie będzie w tym wozie składane, być może tak jak w Skodzie 1000 MB czy 100 w dwóch oddzielnych częściach, być może jako jedna całość. Tak czy inaczej umożliwi to wykorzystanie całej tylnej części wozu do przewożenia bagażu. W sumie – najnowocześniejsza technika i technologia (odlewany nie tylko wał korbowy silnika, lecz również i ... korbowody), wygodne wnętrze dla czterech a nawet pięciu osób, możliwość łatwej transformacji z samochodu osobowego w pojazd o znacznej pojemności ładunkowej. Nie wiadomo czy Fiat przygotuje w Turynie równoległy model o tym układzie nadwozia. Być może również wytwórnia Czerwona Zastava w Kragujevac przewiduje rozpoczęcie produkcji już w przyszłym roku i osiągnięcie w roku 1973 wysokość produkcji 100 tyś egzemplarzy rocznie. W tymże roku łączna produkcja zakładów wynieść ma 183 tyś pojazdów. Jak więc widać, nowej konstrukcji przeznacza się rolę główną. ... Artykuł zaczerpnięty z czasopisma Motor nr 12 z 21 marca 1971. przygotował Bartek Sikowski |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |