Zastava 1100 - układ chłodzenia + odpowietrzanie

problemy techniczne i porady
Awatar użytkownika
PITER
Użytkownik
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 29 lip 2010, 23:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Zastava 1100 - układ chłodzenia + odpowietrzanie

Post autor: PITER » wtorek 15 mar 2016, 17:57

Cześć wszystkim;)
Jak już się część z Was domyśla "grubszy" remont ruszył z stąd te pytania z serii "1001 pytań do". Dzisiaj kolejna odsłona dotycząca układu chłodzenia ;-)
Mianowicie wertując literaturę przed podjęciem jakiś działań w tym temacie natknąłem się na pewne nieścisłości i niedomówienia (książki - Jeżdżę samochodem Zastava 1100p (JSZ) i Instrukcja naprawy samochodu (INS)).

Mianowicie w INS jest napisane że aby zlać wodę z układu chłodzenia należy spuścić ją z chłodnicy (korkiem spustowym dla jasności) ;-) , natomiast w JSZ jest napisane że należy go spuścić z chłodnicy i z bloku silnika odkręcając korki. :shock:

Pytania
1) Gdzie w bloku jest korek do spuszczenia płynu chłodzącego :?: i czy ogólnie taki istnieje :)
2) Jeżeli jedyny korek to ten w chłodnicy to jak spuścić cały płyn? po odkręceniu go zlało mi się możne 2L a teoretycznie do układu wchodzi 6.5L
3) Jak prawidłowo zalać i odpowietrzyć układ chłodzenia ;-)

Na dzisiaj to tyle i czekajcie do następnego odcinka :mrgreen:

Pozdrawiam
Piotr

KubuS
Doświadczony użytkownik
Posty: 107
Rejestracja: niedziela 10 sie 2014, 11:24
Lokalizacja: Kątownia :D
Kontakt:

Post autor: KubuS » wtorek 15 mar 2016, 18:47

Witam, witam!
1. Korek jest z tyłu silnika, tj. od strony ściany grodziowej.
http://www.usatodacorsa.it/images/2364_2012120948.jpg
Wygląda na pewno trochę inaczej niż na zdjęciu. :-P

Awatar użytkownika
Marcelek
Weteran forum
Posty: 485
Rejestracja: niedziela 18 cze 2006, 13:10
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zastava 1100 - układ chłodzenia + odpowietrzanie

Post autor: Marcelek » wtorek 15 mar 2016, 21:01

PITER pisze:Cześć wszystkim;)
Jak już się część z Was domyśla "grubszy" remont ruszył z stąd te pytania z serii "1001 pytań do". Dzisiaj kolejna odsłona dotycząca układu chłodzenia ;-)
Mianowicie wertując literaturę przed podjęciem jakiś działań w tym temacie natknąłem się na pewne nieścisłości i niedomówienia (książki - Jeżdżę samochodem Zastava 1100p (JSZ) i Instrukcja naprawy samochodu (INS)).

Mianowicie w INS jest napisane że aby zlać wodę z układu chłodzenia należy spuścić ją z chłodnicy (korkiem spustowym dla jasności) ;-) , natomiast w JSZ jest napisane że należy go spuścić z chłodnicy i z bloku silnika odkręcając korki. :shock:

Pytania
1) Gdzie w bloku jest korek do spuszczenia płynu chłodzącego :?: i czy ogólnie taki istnieje :)
2) Jeżeli jedyny korek to ten w chłodnicy to jak spuścić cały płyn? po odkręceniu go zlało mi się możne 2L a teoretycznie do układu wchodzi 6.5L
3) Jak prawidłowo zalać i odpowietrzyć układ chłodzenia ;-)

Na dzisiaj to tyle i czekajcie do następnego odcinka :mrgreen:

Pozdrawiam
Piotr
nigdy na silniku w samochodzie nie spuścisz całego płynu, nie da się w warunkach chałupniczych, co innego przy wyciągnięciu go z auta, lepszym sposobem od kurka jest ściągnięcie węża dolnego chłodnicy i odkręcenie jej korka

odpowietrzenie zalewasz płynem chłodnicę i zbiorniczek wyrównawczy uruchamiasz auto w miarę ubytku dolewasz płynu, proces odpowietrzania skończy się jak z nagrzewnicy leci ciepłe powietrze i wentylator chłodnicy się załączy, oczywiście odpowietrzasz z odkręconym korkirm chłodnicy
Zastava 1100p Mediteran '81

FSO ZSD Nysa Truck DC 1,6I 1997 "Digitruck"

Awatar użytkownika
PITER
Użytkownik
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 29 lip 2010, 23:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: PITER » wtorek 15 mar 2016, 22:16

Hej
Dzięki za lokalizację tego korka :-) dostrzeżenie go pod kolektorem ( jak się o nim nie ma pojęcia :mrgreen:) - graniczy z cudem.
Zleciało jeszcze sporo żurku :)

Oczywiście ze całości nie da się zlać ale jeszcze ze 2 płukania woda destylowaną i będzie git ;-)

"lepszym sposobem od kurka jest ściągnięcie węża dolnego chłodnicy i odkręcenie jej korka" - niezbyt czaje o co biega bo trochę to zakręcone jak "masło maślane" - bez obrazy :) tzn chodzi Ci o to że przy spuszczaniu wody z chłodnicy więcej zleci jak odkręcimy dolny waż ( ten przy chłodnicy) + górny korek?

Tak jeszcze dopytam dla jasności :-) te ubytki płynu przy odpowietrzaniu uzupełniasz w zbiorniczku wyrównawczym bo układ podczas pracy silnika będzie zasysał z niego płyn?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Marcelek
Weteran forum
Posty: 485
Rejestracja: niedziela 18 cze 2006, 13:10
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Marcelek » środa 16 mar 2016, 05:52

w chłodnicy, Zastava ma niskociśnieniowy układ chłodzenia jak Polonez do 95 roku, czy Duży Fiat, tam odpowietrzasz na chłodnicy bo tam jest korek. Jakby nie było korka na chłodnicy tylko byłby jeden ciśnieniowy na zbiorniczku odpowietrzasz przez zbiorniczek
Zastava 1100p Mediteran '81

FSO ZSD Nysa Truck DC 1,6I 1997 "Digitruck"

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości