Strona 1 z 2

Wymarzona Zastava Mediteran.

: niedziela 17 lip 2016, 02:48
autor: Kleszczu
Witam.


Chciałem w tym temacie przedstawić swoje pierwsze auto jakie kupiłem za własne pieniądze i "wpisane" jest w całości na mnie. To auto to wymarzona od dłuższego czasu Zastava 1100p Mediteran z 1982 roku. Znalazłem ją przez przypadek, gdy od niechcenia przeglądałem olx, o któreś tam w nocy. Była wystawiona za 3500zł, szybko przeliczyłem posiadane pieniądze i rano wykonałem telefon do gościa. Okazało się, że chce jej się pozbyć z powodu "zrobienia miejsca w garażu". Zrobiłem jeszcze kilka negocjacji w sprawie przywiezienia mi jej na lawecie, bo znajdowała się ponad 500km ode mnie.

Sprawę tą załatwiłem z sprzedającym, który właśnie miał lawetę. Za dodatkowe 900 zeta przywiózł mi ją pod dom. Po przywiezieniu okazało się, że Zastava nie miała przeglądu od 2004 roku, a ostatnie ubezpieczenie było opłacone w 2009 roku... To mnie nawet nie zniechęciło i ją kupiłem. :mrgreen:

Po zjechaniu z lawety, były właściciel odpalił ją na starym paliwie, silniczek mimo długiego postoju mruczał cichutko. Niestety z hamulcami było gorzej, bo ich nie było i na chwilę obecną jeszcze nie ma. W ciągu paru dni częściowo ją pod maską rozebrałem i teraz wymieniam wszystkie zużyte i uszkodzone elementy.

Łącznie zapłaciłem za nią ponad 4700 z ubezpieczeniem na pół roku.
Czy było warto?
Warto spełniłem swoje motoryzacyjne marzenie, nie patrzę na opinię w moim otoczeniu, chociaż koleżanki z pracy i znajomi są sceptycznie nastawieni do tego auta. Niektórzy nie wiedzą jak ono nawet wygląda. Z małych sukcesów to moja Zastava miała drugie miejsce w Top tygodnia na motokillerze. :mrgreen:

Co do planów to chcę ją na razie "odgruzować" i zmodyfikować. A teraz po długim wstępie macie zdjęcia, zrobione krótko po zakupie.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: niedziela 17 lip 2016, 08:29
autor: JurekC
Fajna. Powodzenia przy przywracaniu jej do mobilności.

: niedziela 17 lip 2016, 09:47
autor: Mikry
Tylko jej nie przerejestrowuj, póki nie ma za to wielkich kar.

: niedziela 17 lip 2016, 23:13
autor: Marek M.
fajne autko, coraz więcej mediteranek jest na chodzie :)

: wtorek 02 sie 2016, 00:58
autor: Kleszczu
Witam ponownie. W ciągu paru dni zająłem się trochę Zastavą i porobiłem kilka zdjęć. Wyjąłem zbiornik paliwa odcinając starą rurę wlewową poklejoną taśmą izolacyjną, wylałem stare paliwo. Po wyjęciu czujnika poziomu paliwa zobaczyłem takie coś.

Obrazek

Zajrzałem też jak zamontowany jest układ wydechowy - dosyć ciekawie.

Obrazek

Chlapacz z prawy tylny ma urwane mocowanie ktoś dorobił nowe, na całe szczęście całkowicie demontowane.

Obrazek

Tak wyglądają boczki drzwiowe, skaj na nich był w dobrym stanie, więc go zostawiłem, płytę dorobię nową.

Obrazek

W tę piękną prostotę deski rozdzielczej można się wpatrywać godzinami.

Obrazek

I zaczynamy rozbiórkę wnętrza.

Obrazek

To coś owinięte w niebieskiej folii, to mata wygłuszająca, która "napiła" się już wody.

Obrazek

W trakcie rozbiórki odkryłem uszkodzoną podłogę z prawej strony. Pod wygładzinami i matami rdza zaczęła szaleć.

Obrazek

Obrazek

Praktycznie rozebrana cała w środku, znalazłem dwie martwe myszy podczas rozbiórki, stąd już wiem dlaczego taki smród był we wnętrzu. Fotele, kanapę oraz wykładziny zawiozłem do prania.

Obrazek

Pomalutku zbieram graty do silnika i nie tylko. Jeszcze muszę kupić pasek rozrządu, świece, kable zapłonowe, uszczelkę gaźnika (lub sam ją zrobię), zbiorniczek wyrównawczy, termostat z obudową.

Obrazek

: czwartek 11 sie 2016, 00:04
autor: roźek
fajna ;-)

: czwartek 11 sie 2016, 21:53
autor: internet
Dobra Medi nie jest zła :)

: piątek 26 sie 2016, 00:15
autor: Paweł_Yugo
Parę godzin w warsztacie i będzie jak nówka . No może więcej niż parę godzin .
Ładny kolor.

: czwartek 29 wrz 2016, 11:41
autor: Kleszczu
Witam ponownie po iluś tam dniach. Jako, że mam urlop postanowiłem trochę pogrzebać przy Zastavie, żeby zaprowadzić ją na przegląd. Na pierwszy ogień zdjęcie "śrub" i podkładek, którymi była przykręcona kolumna kierownicza (podkładki były aluminiowe). :shock:

Obrazek

Podłoga po zerwaniu mat wygłuszających...
Obrazek

Wczoraj i przedwczoraj ściągnąłem zaciski z przodu, tłoczki zapieczone na maksa, zalałem je płynem hamulcowym może coś odpuszczą.
Obrazek

Gumy stabilizatora i jego tulejki w wahaczach...
Obrazek

I ściągamy całą lewą część zawieszenia.
Obrazek

Piękna osłona sworznia, ten sworzeń był wybity totalnie, ale prawy wahacz o dziwo był jeszcze w miarę dobrym stanie.
Obrazek

No i teraz najlepsza część - kolejne graty do Mediterana, niektóre kupione też na zapas do Poloneza.
Reflektory przednie nówki H4 Wesem.
Wahacze TRW z mocowaniem na 10mm.
Gumy, wieszaki tłumików.
Przewody hamulcowe od 125p.
Nowy pasek rozrządu i parę innych gratów.

Obrazek

Obecnie Zastava tak się "prezentuje"
Obrazek

: piątek 30 wrz 2016, 20:17
autor: Marcelek
podkładki mają być aluminiowe, i śruby są jak najbardziej oryginalne samozrywalne (takie same są przy stacyjce), by tego nie odkręcał, aluminiowe podkładki są po to by przy ewentualnym zderzeniu kolumna odłamała się, przez co kierownica idzie do góry, a nie uderza w klatkę piersiową

: piątek 30 wrz 2016, 20:58
autor: Kleszczu
Dobrze, że ich nie wyrzuciłem na złom. :mrgreen:


01.10.2016

Takie tam sobotnie rozkminy z poliuretanami do Zastavy, a w zasadzie z Poloneza do Zośki. :mrgreen: Na razie tylko stabilizator, bo z resztą muszę jeszcze pokminić.

Obrazek

Obrazek

Ameryki w sumie nie odkryłem...

[ Dodano: 2017-02-07, 00:16 ]
Pora na odświeżenie tematu, a więc:

-Dorobiłem uszczelkę gaźnika, rozebrałem jego górę i go wyczyściłem.
Obrazek
Obrazek


- Kupiłem kierownicę Monte Carlo 31cm i dokupiłem do niej klakson od Zastavy.
Obrazek Obrazek


Przed Sylwestrem kupiłem jeszcze za małe pieniądze fotele IG Standard z Poloneza. Pojadą kiedyś do tapicera.
Obrazek
Obrazek

: sobota 11 lut 2017, 18:43
autor: Adi.G.
Siedzenia pójdą w takie samo obszycie, czy w materiał podobny do tapicerki Zastavy?

Można wiedzieć ile kosztowała kiera? Sam szukam, jednak niektóre ceny kosmiczne i ciężko mi określić ile można za taką zapłacić w granicach rozsądku...

: niedziela 12 lut 2017, 12:22
autor: Kleszczu
W zasadzie tapicerka w Zastavie będzie z czasem całkowicie zmieniona, dlatego fotele nie będą w oryginalnym obszyciu, ale na początku będą takie jakie są. W planach mam ciemne wnętrze.


Co do kierownicy, za samą kierownicę bez klaksonu zapłaciłem 100zł z przesyłką. Miałem jeszcze upatrzoną typową od Mediterana, ale kontakt ze sprzedającym się urwał. Przycisk klaksonu dokupiłem od innego sprzedającego za 50zł z przesyłką. Łącznie wyszło 150zł. Dostałem jeszcze propozycje zamiany kierownicy na Monte Carlo 34cm lub na kierę typową od Medi, ale spodobało mi się to "maleństwo", więc zostanie. ;-)

: poniedziałek 13 lut 2017, 20:57
autor: Mikry
Dużo ładniejsze, fajniejsze te fotele od oryginalnych, jeszcze glebo-aluso-gwinty i takie tam.

: wtorek 14 lut 2017, 20:53
autor: Kleszczu
Jak się kupiło "kubełkowe" fotele do samochodu, to trzeba kupić też pasy do nich. :-P Miały być żółte, ale trafiły się czerwone. Wymagają porządnego prania. :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

[ Dodano: 2017-02-20, 18:32 ]
Pora na małą aktualizację:


Z pomocą taty rozebrałem zwrotnice do końca i przygotowałem razem je razem z stabilizatorem oraz jego uchwytami do malowania. Dzisiaj pomalowałem te elementy podkładem epoksydowym. Jutro jak wszystko pójdzie dobrze to zamawiam czarny lakierek, we wtorek maluję i pewnie pod koniec tygodnia stawiam tę francę na 4 koła.


Przed-->W trakcie-->Po

Obrazek

Obrazek

Obrazek

[ Dodano: 2017-02-26, 20:38 ]
Witam po prawie tygodniowej przerwie. W ciągu tygodnia udało mi się przygotować graty do złożenia przedniego zawieszenia od Zastavy. Pomalowałem na czarno zwrotnice, wcisnąłem łożyska i wsadziłem piasty. Na stabilizator założyłem poliuretany i ich uchwyty. Dokupiłem brakujące śruby i podkładki.


ObrazekObrazek


Rano, gdy wyszedłem na dwór zastałem taki widok, który był mi znany od kilku miesięcy. :roll:

Obrazek


To zacząłem składanko od lewej strony.


ObrazekObrazek


Po paru godzinach, źle założonych wahaczach, niecenzuralnych słowach i po groźbach odwiezienia na szrot wyszło mi coś takiego. Zawieszenie na ten czas złożone. Hamulce pewnie ustąpią czemuś lepszemu, amory i sprężyny na razie zostają seryjne, bo hajs się nie zgadza.
ObrazekObrazek

: niedziela 25 mar 2018, 10:46
autor: Mariusz
Witam, gdzie kupiłeś Wahacze trw ? i od jakiego modelu, mam pytanie gdzie kupić tuleje tylnych wahaczy ?

: sobota 13 paź 2018, 23:34
autor: Ruppert
Super, jaki etap na dzień dzisiejszy?

: czwartek 24 sty 2019, 21:08
autor: Kleszczu
Dawno, dawno mnie tu nie było, więc czas na aktualizację.

Jak większość z was wie, teraz podjąłem się przekładki silnika z 1.1 8V na 1.6 16V z Fiata Sieny. Rok temu kupiłem dawcę i mozolnie, powoli podjąłem się z wieloma trudnościami tej przeróbki. Sam silnik musiałem przygotować do wsadzenia do nadwozia Mediteranki.

Silnik:
- Fiat Siena 1.6 16V oznaczenie 178 B3.000 o mocy 103KM 142Nm
- Wiercony blok pod łapę Zastavy, 2 z 3 otworów
- Przerobiony rozrząd, napinacz od silnika 1100p - dziś rozwiązałbym to na napinaczu i rolce od VW TDI
- Przespawana odma

Przeniesienie napędu - w trakcie budowy
- Skrzynia V Uno 1.5 z dolnym wybieraniem- może kiedyś wpadnie skrzynia z podwieszaną półosią
- Półosie na razie planuję serię
- Krzyżaki/Tripody z Sieny 1.4, kamienie 32mm
- Docisk sprzęgła Siena 1.6
- Tarcza Uno 1.5 190mm zakuta na 200mm
- Łożysko oporowe Zastava

Układ chłodzenia - w trakcie budowy
- Chłodnica Fiorino, ale prawdopodobnie zastąpi ją chłodnica z VW Polo 86c
- Węże poprzerabiane od Sieny
- Seryjna nagrzewnica, planuję wywalić wiecznie cieknący fiatowski zaworek i wstawić zawór od VW T4
- Zbiorniczek od Lublina po lewej stronie w miejscu koła zapasowego
- Koło pasowe pompy wody Siena 1.6, stoczone o jeden rowek, pasek od Sieny 1.4 8V
- Wentylator Spal od chłodnicy klimatyzacji z Audi A4 B5 w obudowie wiatraka od Uno 1.1

Elektryka
- Sterownik od Sieny z usuniętym immo w miejscu schowka/półki
- Pożeniona wiązka Zastavy z wiązką silnikową Sieny
- Dołożone przekaźniki, jeden na rozrusznik, drugi na resztę urządzeń
- Elektryczna pompa paliwa w bagażniku
- Włącznik zderzeniowy na ścianie grodziowej od Seicento

Wydech
- Dwa seryjne tłumiki, też z czasem wylecą
- Rura kolektorowa od Sieny ucięta przed katalizatorem i połączona z rurą od Zastavy, między nimi przejściówka z nakrętką pod sondę lambda.

Inne
- Wzmocnienia podłużnic Ibiza/Ritmo
- Rozpórka kielichów
- Na lewej podłużnicy dorobione gniazdo pod poduszkę dla "nowej" skrzyni, też będzie z czasem zmodyfikowane.
- Maglownica od Ibizy 021
- Pedał gazu zmodyfikowany pod linkę
- Przeniesione sygnały dźwiękowe
- Stabilizator od czegoś Zastavopodobnego

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

[ Dodano: 2019-01-24, 21:08 ]
Zabrałem się za maglownicę z Ibizy 021, która jest na "normalne" końcówki. Żeby odkręcić z niej końcówki musiałem użyć klucza hydraulicznego i imadła, pięknie strzelały przy odkręcaniu. Nie dziwi mnie to. W końcu były jeszcze fabryczne TRW z napisem SEAT. Odświeżyłem drążki i uszy od gumowych obejm, które ten magiel trzymają.

Obrazek

Dzisiaj też przyszły do mnie nowe amortyzatory na przód. Chciałem gazowe Bilsteiny, ale nie szło ich zdobyć, więc kupiłem Monroe. Zdobyłem też nowe obejmy gumowe maglownicy. Wziąłem też nowe końcówki drążków Monroe, bo miałem pewną nieprzyjemną przygodę, gdy kupiłem u siebie na miejscu. Raz, koleś sprzedał mi gunwianą Mototechnikę, dwa jak chciałem dokupić drugą końcówkę, to ożenił mi dłuższą od poprzedniej. :-x

Obrazek

: piątek 25 sty 2019, 22:31
autor: JurekC
Nieźle w nią inwestujesz. Podoba mi się to co robisz.

: poniedziałek 04 lut 2019, 21:41
autor: Kleszczu
Małe przepalanko z problemikami :oops:

https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Kupiłem poliuretany do stabilizatora na 18mm, wysłali w tamten poniedziałek. Firma kurierska wiozła mi je od 29.01 z Zielonej Góry do Nowej Soli (prawie 30km). W końcu sam musiałem je odebrać. Okazało się, że kurier, który je miał przywieźć tak sobie schował tę przesyłkę, że 30 minut magazynierzy jej szukali. Cudem przed samym zamknięciem ją odnaleźli. :evil:

Obrazek